…. racefiets ? Jazeker, dat kan. Standaard is het nog niet, maar een uitzondering is het ook niet meer. Zelf rijd ik nu een jaar met een klein spiegeltje aan het uiteinde van het stuur. Gezien de reacties en vragen dacht ik er maar eens een paar woorden aan te moeten wijden.

Normaal gesproken zien we onze racefietsen het liefst met zo weinig mogelijk toeters en bellen. Voor de gereedschapstas, de fietscomputer en ook de fietsbel maken we al een uitzondering. Mooier worden onze fietsen er niet van en dat geldt ook voor het gebruik van een spiegel. Waar de spiegel wel aan bijdraagt is een stukje extra veiligheid. Zowel alleen rijdend als in een groep zal je zonder spiegel regelmatig achterom moeten kijken om te weten wat er daar gebeurt. Alleen op je gehoor vertrouwen kan niet door het vele rijwindgeraas in je oren. En juist dat korte moment van achterom kijken, zie je niet wat er voor je gebeurt. Mijn ervaring is dat je in een groep rijdend geen seconde achterom wilt kijken. Elk moment kan er voor je geremd worden of maakt iemand voor je een ‘zwiepje’ naar links of rechts, waarop je moet reageren. Daarbij let ik ook graag op het wegdek voor me en kijk ik graag ver naar voren om op tijd te zien wat er gaat gebeuren. Kortom, de spiegel houdt je blik meer op de weg voor je en tegelijk zie je gemakkelijker wat er achter je gebeurt.

Rijd je nog wel es alleen in de schemeruren of bij duisternis, dan zie je de koplampen van achterop komende auto’s vroegtijdig. Heb je de neiging om wat naar links te zwaaien bij het achterom kijken, dan kun je dit met een spiegel voorkomen. Keek je sowieso al nooit achterom, dan zou ik de fiets niet met een spiegel willen vervuilen 🙂

Zijn alle spiegeltjes geschikt ? Nee, zeker niet. Zoals met alles, is er een hoop prul op de markt. Zelf ben ik aan het uitproberen geweest met goedkope Alibaba en Banggood producten, maar dat was het niet. De plastic spiegeltjes aan het stuur zijn meestal te zwak van constructie en gaan bij het goed vastzetten al gauw stuk. Een fiets trilt veel en je wilt niet voortdurend de spiegel bijstellen na een hobbelige route. De degelijker metalen (aluminium) spiegelhouders kunnen wel met kracht goed worden vastgezet en trillen niet. Regelmatig afstellen blijft wel nodig omdat de spiegel aan het uiteinde van een stuur vaak ergens tegenaan tikt bij het parkeren van de fiets.


Voor een goed zicht naar achteren zal de spiegel zich aan de zijkant van de fiets moeten bevinden. Des te kleiner de spiegel, des te minder storend is ‘ie aanwezig; daarentegen wordt het zicht naar achteren ook steeds kleiner. Je ziet ook wel spiegels gemonteerd aan het balhoofd of aan het frame, maar dan kijk je in de spiegel vooral naar je eigen knieën. Een bolle spiegel levert een wijdere blik op, maar maakt het inschatten van afstanden ook moeilijker.

Kijk ik dan nooit meer achterom sinds er een spiegel aan het stuur zit? Toch wel. Als de weg voor je, vrij is, is er alle tijd om rustig en goed achterom te kijken. En je wilt ook wel eens over je rechterschouder naar achteren kijken. En ook met een spiegel word ik af en toe nog wel verrast door een plotseling voorbijrazende speed pedelec of scooter op het fietspad. Maar zeker minder, want de meeste zie ik van verre aankomen. Dus: spiegeltje, spiegeltje aan de….. racefiets ? Het proberen waard !

Vriendelijke groet, Henk Koster

Geef een reactie