Ronde van Frankrijk 1905

In 1905 ging de derde Tour de France van start op 9 juli in Parijs en eindigde op 30 juli ook in Parijs. Er stonden 60 renners aan de start.

  • Aantal ritten: 11
  • Totale afstand: 2994 km
  • Gemiddelde snelheid: 27.107 km/h
  • Aantal deelnemers: 60
  • Aantal uitvallers: 36
  • Er nemen geen Nederlanders deel aan de Tour van 1905

Na de schokkende Ronde van 1904 met zijn twee eindklassementen, durfde organisator Henri Desgrange toch een derde editie aan. Wel wilde hij de enorme tijdverschillen in de koers beperken en zo de spanning terugbrengen. Daarom besloot men tot een puntenklassement op basis van één punt per 5 minuten achterstand, met een maximum van 10 punten. Ook werden lange ritten geschrapt, zodat er niet meer in het donker hoefde te worden gefietst. Daar stond tegenover dat het aantal ritten van zes naar elf werd uitgebreid.

In de eerste rit naar Nancy ging het al mis. Tegenstanders van de koers hadden vele kilometers lang kopspijkers op de route gestrooid en slechts één renner kwam zonder lekke band aan de finish. Door de tijdrovende reparaties bereikten slechts zestien deelnemers op tijd Nancy, vijftien anderen kwamen na de sluiting van de controle aan en de rest had de trein genomen. Desgrange wilde de koers stoppen, maar de renners haalden hem over niet op te geven. De volgende dag mocht iedereen weer vertrekken.

In de tweede rit een sportieve sensatie: de renners werden voor de eerste maal over een col gestuurd, de Ballon d’Alsace. René Pottier werd daar onsterfelijk door als enige zonder af te stappen deze hindernis te nemen. De berg, met een onverhard wegdek, beklom hij met een gemiddelde van 20 km/u. Het werd tevens zijn laatste wapenfeit in deze Ronde, want een dag later moest hij met een ernstige knieblessure opgeven.

De tweestrijd om de zege ging verder tussen Louis Trousselier (bijnaam Trou-Trou) en de ervaren Hippolyte Aucouturier. Ondanks 20 minuten winst in de zware bergrit naar Toulon (met o.a. de Col Bayard) moest Aucouturier in Parijs genoegen nemen met een tweede plek.

De organiserende krant l’Auto had inmiddels met trots gemeld dat de renners over het traject Grenoble-Gap driemaal zo snel waren geweest als de oude diligence met zes paarden (plus vier extra bij beklimmingen). De Tour leefde nog.

Ronde van Frankrijk 1906

De 4e editie van de Ronde van Frankrijk ging van start op 4 juli 1906 in Parijs en eindigde op 29 juli eveneens in Parijs. Er stonden 82 renners aan de start.

  • Aantal ritten: 13
  • Totale afstand: 4545 km
  • Gemiddelde snelheid: 24,463 km/u
  • Aantal deelnemers: 82
  • Aantal uitvallers: 68
  • Er namen geen Nederlanders deel aan de Tour van 1906.

Nieuwigheden

De introductie van de bergen in de voorgaande Tour was een succes gebleken, daarom werden in dit jaar niet alleen de Vogezen maar ook het Centraal Massief en de Pyreneeën in de ronde opgenomen.

De eerste etappe eindigde in Lille terwijl de tweede etappe in Dowaai startte; dit was voor het eerst dat een etappe niet startte in dezelfde plaats als waar de vorige etappe eindigde. Voor het eerst werd een ander land aangedaan. In de tweede etappe werd de grens van Duitsland overschreden in Elzas-Lotharingen (toen nog een deel van Duitsland).

Ook nieuw was de introductie van de flamme rouge (rode vlag) in deze Tour. Deze vlag moest aangeven dat de renners nog maar één kilometer van de finish waren.

Koersverloop

René Pottier bouwde zijn overwinning op in de bergen. Net als het jaar voordien reed hij als eerste over de Ballon d’Alsace.

Na een solovlucht van 220 km kwam hij in Dijon aan met 48 minuten voorsprong op zijn “leerling” Georges Passerieu.

René Pottier bevestigde zijn superioriteit als klimmer op de col de Laffrey en de col Bayard. Hij zou uiteindelijk vijf ritten winnen, waarvan vier bergritten.

Tijdens de rit van Dowaai naar Nancy werden alle renners slachtoffer van één of meerdere lekke banden, slechts één renner bleef hiervan gespaard, namelijk Lucien Petit-Breton.

Vier renners, Gabory, Carrère, Garban en Tivache werden in Dijon uit de ronde gezet, ze hadden namelijk de trein genomen, tijdens de rit.

Geef een reactie