Fietsers zijn een apart volkje. Niet alleen zijn het pure individualisten, maar ook nog eens eigenwijs. Praat maar eens met iemand over trainingsvormen, techniek etc, iedereen heeft het klaarblijkelijk uitgevonden. Elkaar daarin proberen te overtuigen is datgene dat vaak gebeurt, waarbij veelal het: ‘laat maar lullen, ik weet wel wat goed voor mij is’, meer dan eens de uitkomst is.

Desalniettemin hebben we gemeend dit te publiceren. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, maar in clubverband is het bestuur meer verantwoordelijk voor het geheel dan voor de belangen van het individu. Wat wil ik daarmee zeggen? Simpel. Als je met deze koude ervoor kiest om te gaan fietsen, ga vooral je gang, maar als bestuur kunnen we en zullen we verantwoordelijkheid nemen voor het geheel en dus wellicht bij extreme kou de zaak afgelasten. Waarom? Dat staat hieronder.

Gevoelstemperatuur
De gevoelstemperatuur geeft een maat voor het gevoel van kou (windchill) of warmte (hittestress) dat de mens ondervindt in koude lucht met veel wind of in warme lucht met zon, windstil weer en hoge luchtvochtigheid. Dit deel gaat over de windchill, het extra gevoel van kou door wind.

Het verschijnsel gevoelstemperatuur, of wind chill, is dus het verschijnsel waarbij het in de wind een stuk kouder aanvoelt dan uit de wind. Hoe kouder het is en hoe harder het waait, des te kouder voelt het aan. We kunnen dat warmteverlies uitdrukken in een soort gevoelswaarde van de temperatuur.

Bij een gevoelstemperatuur onder -10 graden kunnen na enkele uren verschijnselen van onderkoeling optreden. Bij gevoelstemperaturen onder -15 graden kan al na een uur koudeletsel optreden, onder de -20 graden is na een half uur ook bij goed afdichtende winterkleding al een kleine kans op bevriezingsverschijnselen. Bij de Elfstedentocht van 18 januari 1963 traden bij een gevoelstemperatuur nabij -15 graden door het urenlange schaatsen tegen de krachtige oostnoordoostenwind in ook bevriezingsverschijnselen op. Bij het schaatsen tegen de wind in moet de schaatssnelheid worden opgeteld bij de windsnelheid, waardoor de gevoelstemperatuur, afhankelijk van de luchttemperatuur, enkele graden lager kan zijn (zie onderstaande tabel).

Onder extreme weersomstandigheden zijn in Nederland gevoelstemperaturen opgetreden van -23 graden in het zuiden tot -28 graden in het noorden van het land (14 januari 1987). Het KNMI vermeldt de gevoelstemperatuur bij waarden lager dan -15 graden.

De kans op bevriezingsverschijnselen neemt sneller toe bij gevoelstemperatuur lager dan -25 graden.

Je kan er wat aan doen

http://www.voorkomblessures.nl/csi/websitesportblessure.nsf/wwwVwContent/A1C34C1CC948A676C125737F005CA4DE

Of gewoon je gezond verstand gebruiken en sla een keertje over………

Fietsers dus apart? Ja en ik ben er één van…………………

Geef een reactie